Naslovna strana
 ◊ Redakcija
 ◊ Glasnik broj 1
 ◊ Glasnik broj 2
 ◊ Glasnik broj 3
 ◊ Glasnik broj 4
 ◊ Glasnik broj 5
 ◊ Glasnik broj 6
 ◊ Glasnik broj 7
 ◊ Glasnik broj 8
 ◊ Glasnik broj 9
 ◊ Glasnik broj 10
 ◊ Glasnik broj 11
 ◊ Glasnik broj 12
 ◊ Glasnik broj 13
 ◊ Glasnik broj 14
 ◊ Glasnik broj 15
 ◊ Glasnik broj 16
 ◊ Glasnik broj 17
 ◊ Glasnik broj 18
 ◊ Glasnik broj 19
 ◊ Glasnik broj 20
 ◊ Glasnik broj 21
 ◊ Glasnik broj 22
 ◊ Glasnik broj 23
 ◊ Glasnik broj 24-25
 ◊ Glasnik broj 26-27
 ◊ Glasnik broj 28
 ◊ Glasnik broj 29
 ◊ Glasnik broj 30
 ◊ Glasnik broj 31
 ◊ Glasnik broj 32
 ◊ Glasnik broj 33
 ◊ Glasnik broj 34
 ◊ Glasnik broj 36
 ◊ Glasnik broj 37
 ◊ Glasnik broj 38
 ◊ Glasnik broj 39
 ◊ Glasnik broj 40
 ◊ Glasnik broj 41

 
:: Naslovna strana > Glasnik broj 13 >-Iz rada matičnih sekcija -Savremeni grad i podzemna izgradnja
 
IZ RADA MATIČNIH SEKCIJA
Odštampaj
 
Savremeni grad i podzemna izgradnja
- Olga Milosavljević -
 
'Era' podzemne gradnje U organizaciji Regionalnog odbora diplomiranih inženjera arhitekture Beograda održano je predavanje na temu "Savremeni grad i podzemna izgradnja" koje je pripremila dr Mirjana Lukić,diplomirani inženjer arhitekture i doktor arhitektonskih nauka.

Multidisciplinarno znanje, iskustvo i ljubav prema struci, stvaralačku akribiju, i veliki rad demonstrirala je arhitekta Lukić da bi što plastičnije slušaocima prikazala savremenu podzemnu arhitekturu i urbanizam. Uz pomoć 300 slajdova efektno je dokazala da je arhitektura umetnost građenja u znaku lepote. Glasom iskusnog predavača prisutne je suvereno provela kroz bajkovitu priču od prastarog Egipta, Asirije, Mikene, Etrura i Jordana, preko savremenih svetskih metropola Pariza, Londona, Montreala i Beograda do futurističkih gradova Japana sa grandioznim projektima tunela mostova u Tokijskom zalivu.

1Ako je 20-ti vek bio vreme višespratnica 21-vi će biti "era" podzemne gradnje.

"Od ukupne površine naše planete (sedam milijardi kvadratnih kilometara), samo je 20 odsto pogodno za naseljavanje", rekla je dr Mirjana Lukić. "Raspored stanovništva na kontinentima pokazuje da je na jednoj trećini teritorije koncentracija žitelja u gradovima veća od 75 procenata. Potreba za razvojem podzemnih delova gradova proističe iz visoke cene građevinskog zemljišta i velike gustine naseljenosti u centru metropola. U Deklaraciji iz Tokija (Svetskoj konferenciji o gradovima - 1991. godina) zapisano je da će 21. vek biti era podzemne izgradnje, kao što je 20. vek bio vreme višespratnica, a 19.vek period mostova"

Osnovne motive podzemne izgradnje u savremenom gradu dr Mirjana Lukić objasnila je kao jedinu realnu alternativu u izgrađenom gradskom jezgru.Na taj način se višestruko povećava funkcionalnost korišćenja zemljišta, poboljšava pristupačnost najrazličitijim sadržajima, stanovničtvo štiti od spoljnih uticaja, štedi energija, povećava izdržljivost i trajnost objekata, sakriva ono što se želi sakriti, smanjuje uticaj na okolinu, povećava stepen bezbednosti i mogućnost čuvanja prirode na površini, kao i mogućnost stvaranja pešačkih zona u centru. Predavanje na temu 'Savremeni grad i podzemna izgradnja' Površina grada trebalo bi da ostane slobodnija za život, za dobijanje sunčeve energije, svetlosti i svežeg vazduha, kao i ljudske komunikacije svih vrsta. Takođe, u arhitekturi zemlja je odličan izolator i regulator toplote kao i izvor geotermalne energije.

Krenuvši od pimera Vavilona, gde je ispod reke Eufrat izgrađen prvi tunel od opeke i asfalta za potrebe tadašnjih vladara, preko podzemnih hodnika, katakombi, podzemnog lavirinta, piramida, nastambi, speosa i hemispeosa u drevnim gradovima, spektakularno je poentirala najlepšim stanicama pariskog metroa, kanala Sen Marten, noćnim snimcima staklene piramide u dvorištu Luvra. Slajdovima i pričom provela je slušaove kroz podzemni Amsterdam i Berlin, koridor u Montrealu i objasnila najnovije konstrukcije londonskog metroa i tunela ispod Lamanša. Potrudila se da pokaže i domaća dostignuća u ovoj oblasti solarnu zemunicu "Ekološku kuću" u blizini Novog Sada, koju je projektovao i sam izgradio inženjer Aleksandar Nikolić.Prikazala je zatim, projekat podmorskog tunela Bokokotorskog zaliva, Terazijski tunel, "podzemlje" Narodne banke Srbije koja je najveći podzemni poslovni objekat Beograda u bližem okruženju. "Kao što zgrada ne može da se gradi bez temelja, tako ni multifunkcionalni i mnogoljudni grad ne može da se planira i gradi bez organizovanog podzemlja", rekla Mirjana Lukić na kraju predavanja. "U protekle tri četiri decenije, urađen je respektabilan broj planova i projekata podzemnog prostora Beograda. Postoji posebna Studija centralne zone ispod zemlje, ali i projekti "nezavisnih šinskih sistema" ispod zemlje, odnosno, metroa. Zapravo,od početka izgradnje Beogradskog metroa, bez obzira da li će biti "laki" ili "teški" velikim delom zavisi će budućnost podzemne i nadzemne izgradnje Beograda, zaključila je arh.Mirjana Lukić.

Procitajte iz oblasti "Iz rada matičnih sekcija" i:
  • Stanje i perspektive prostornog planiranja
  • Jednostavn, precizno, jeftino
  • Gradonačelnik pozvao Komoru na saradnju
  • <<< Nazad na sadržaj
     
    19. septembar 2019.